DEVAM: 36- Cenazenin
Önünde ve Arkasında Yürümek; Binekle Ardından Gitmek; Cenazenin Ardından Tütsü
Yakılmasının, Ağıt Yakılmasının ve Kadınların Gelmesinin Yasaklanması
6. Abdullah b. Amr b.
el-As
- - (-)
8706 (1)- Abdullah b.
Amr der ki: Biz, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte yürürken
bir kadın göründü. Gördüğümüz kadarıyla Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onu
tanımamıştı. Yola çıktığımızda Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) durdu
ve kadın yanına ulaştığında onun kızı Fatıma olduğunu gördü. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ey Fatıma! Seni evinden çıkaran (sebep)
nedir?'' diye sorunca: "Şu ev halkına taziye için geldim ve onlara ölüleri
için rahmet okudum" dedi. Bunun üzerine Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Herhalde onlarla birlikte mezarlığa da gittin'' buyurdu. Fatıma:
"Onlarla birlikte mezarlığa gitmiş olmaktan Allah'a sığınırım, çünkü ben
senin bu konudaki dediklerini söylediğin zaman işitmiştim" dedi. Bunun
üzerine Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Eğer onlarla birlikte
oraya gitmiş olsaydın babanın dedesi görünceye kadar sen de göremezdin''
buyurdu.
[Hasen]
Diğer tahric: Nesai
(1/265, 266), Ebu Davud 3/160,161 (3123), İbn Abdilhakem (Futuh Mısr s. 259),
İbn Hibban (3177), Hakim (1/373, 374) ve Beyhaki (4/77, 78) rivayet ettiler.
8707 (2)- Abdullah b.
Amr b. el-As bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kızı
Fatıma'yı görünce: ''Ey Fatıma! Nereden geliyorsun?'' diye sordu. Fatıma:
"Şu adamın cenazesinden geliyorum" dedi. Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Onlarla birlikte mezarlığa da gittin mi ?'' diye
sorunca: "Hayır gitmedim. Senin bu konuda söylediklerini işittikten sonra
nasıl gideyim ki?" dedi. Bunun üzerine Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Canım elinde olana yemin olsun ki eğer onlarla birlikte oraya gitmiş
olsaydını babanın dedesi Cenneti görünceye kadar sen de göremezdin'' buyurdu.
[Hasen]
7. Ümmü Atiyye
- - (-)
8708 (1)- Ümmü Atiyye
der ki: "Biz (kadınlara) cenazeler arkasında gitmek yasaklandı, ama bu
mesele üzerimize kesin bir şekilde haram kılınmamıştır."
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim,
cenaiz (2/569), Ebu Davud, cenaiz 3/180 (3167), İbn Mace, cenaiz 1/502 (1577)
ve İbn Ebi Şeybe (3/285) rivayet ettiler.